Van schilder tot visserman. - Reisverslag uit Scheveningen, Nederland van familie rog - WaarBenJij.nu Van schilder tot visserman. - Reisverslag uit Scheveningen, Nederland van familie rog - WaarBenJij.nu

Van schilder tot visserman.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg familie

05 Maart 2011 | Nederland, Scheveningen

“Je wilt allemaal wel is wat anders”.(Ik heb het hier over “werk” dat we geen misverstanden krijgen)
Maar er zijn er bij, die lopen 20 jaar te ouwe hoeren, maar durven de stap naar een andere baan niet te nemen. Maar wij hadden van de week iemand mee die 6 jaar schilder is, en deze stap wel durft te nemen .Vandaar dat deze Kattukse schilder is een weekje meeging.
En toch dacht ik al voor dat we uitgingen, dat de stap van visserman naar schilder wel is makkelijker zal kunnen wezen dan andersom.

Ik zal het een beetje beter toelichten, zodat jullie mij een beetje beter begrijpen.
We deden van de week s”nachts om half 3 een lekker bakje koffie.
En dan gaan we de netten binnen halen. Met een tussen pauze van 5 min. waren we tot 12.00 uur bezig ( als de vangst beter wordt komt er zomaar een uurtje bij) dan waren de visjes ook gestript gewassen en in kisten gedaan.
Dan is het even een broodje eten en om 12.30 kan er dan twee ter kooi, en de derde houdt de wacht.
Om 14.30 kan de wachtsman ter kooi en houdt de ander even de wacht.
Om 15.45 doen we dan een lekker bakje, en om 16.00 uur gaan we de netten schieten.
We zijn dan om ongeveer 19.00 uur klaar soms een half uurtje later.
We gaan dan lekker warm eten. Om 20.30 gaan we dan weer wacht draaien en dit verdelen we dan weer door drieën. Want om 02.30 doen we weer een lekker bakkie en begint alles weer opnieuw.
Wie het een beetje uitrekent merkt dat het geen 8 tot 5 baantje is.
En daar komt nog is bij dat een schip ook kan slingeren, niet dat je op een trap altijd stil staat, maar het is toch anders.

Het was een klere bries van de week,en dat is altijd wel erg grappig als er iemand mee is.
Toen we de eerste keer gingen schieten dacht ik dat onze schilder een toverbal had ingeslikt.
Ze gezicht werd alle kleuren van de regenboog, en kwam er al gauw achter dat ook hij een gal heeft.
Wie zegt dat vis niet stinkt moet s” maandags maar is mee gaan, als we de eerste keer gaan schieten.
De tijden die ik hier boven beschrijf, werd voor onze schilder dan ook al snel anders, 21 uur slapen 3 uur werken en dan weer 21 uur slapen .Maar zonder gekheid als die dan aan dek kwam dan deed hij ook lekker ze best. En omdat hij ze stem kwijt was, werd het communiceren ook wat moeilijker. De lol werd hier weer niet minder door.
Maar goed we hadden Belgische tongen gevangen.
Tien mijl verwijderd van de franse en de Engelse wateren.
We waren dan ook 20 mijl van die kotter die was omgeslagen, wat een drama.

Zoals jullie al weten onze Anton is een week in quarantaine geweest, bij onze Urkse staandwant vissers.
En hij krijg het naaien van de netten toch aardig in de vingers.
En daar zijn we heel erg blij mee.
Alleen zoeken we een houten stoel die ongeveer 53,5 cm hoog is. Meet even je huiskamer stoelen op, of kijk even op je werk. Arm leuningen mogen er van Arie eigenlijk niet op, zodat hij niet kan uitrusten. Maar goed die kunnen we altijd afzagen.

Tot zover ……tot horens

  • 06 Maart 2011 - 08:43

    Ome Willem:

    Los van de inhoud,je krijgt overigens de indruk,dat er alleen maar lekkere bakjes gedaan worden,maar ik weet dat de praktijk anders is.Degene die deze blog geschreven heeft,kan m.i. de cursus Nederlanda van de LOI voor zijn of haar rekening nemen.Keurig Nederlands geschreven,hulde.Ik ga op zoek naar de stoel.

  • 06 Maart 2011 - 13:51

    Dees:

    knap he ...ome Wim het gaat steeds beter!!

  • 06 Maart 2011 - 16:14

    Ome Willem:

    Ik dacht deze week,na het drama voor de vissers van de omgeslagen garnalenvisser aan mijn zwager Baar.Deze zong nooit op feesten en partijen het lied "als de klok van Arnemuiden.........",want zo redeneerde hij,wanneer het werkelijk zo is dat er schip op zee gebleven is,is men niet zo uitbundig met het zingen over de klok van Arnemuiden en terecht overigens;waarvan akte.

  • 07 Maart 2011 - 14:35

    Kees:

    Als je een kotter kan bekliederen, ben je nog geen schilder!!!

  • 07 Maart 2011 - 21:54

    Barry:

    Hee Anton

    Jij weet nog al wat bijnamen van vissen. Maar weet jij ook wat een "OEREL" is.??????

  • 07 Maart 2011 - 23:12

    Zeevalk:

    Wat een oerel exact is weet ik niet. Misschien betekent het "overal" in het Fries, de naam wordt ook gebruikt voor een zomerfestival op Terschelling, maar verder kom ik ook niet.
    Ben benieuwd wat er uit jouw koker komt...
    Overigens nummer 21 is af en 22 staat in de steigers. Laat weten hoe het met de trammelnetjes gaat, zowel vangst als het verwijderen van die lappen uit dat warrige spul.
    Ben nog doende om de lijst van visbijnamen te completeren, aanvulling is uiteraard altijd welkom. Zal deze maand met de lijst uitkomen, uiterlijk 1 april.
    Goede visserij en goede wacht.

  • 08 Maart 2011 - 10:48

    Barry:

    Valt me wel tegen van je Anton.
    Misschien weet Ome willem het wel, of iemand anders.
    Als je er een vangt zal je op het eerste gezicht denken dat het een paling is maar dat is het niet.
    Je vangt ze niet heel veel moet ik zeggen. Wat is een OEREL ???

  • 08 Maart 2011 - 13:28

    AvdH:

    Een oerel is een drol van een ouwe zeeman. Wanneer deze ouwe zeeman harde poep heeft bestaat de kans dat je hem heel kan vangen. Maar meestal door het zoute water weekt het wat losjes. Ze gaan hier op de afslag voor 25 de kg weg!!

  • 08 Maart 2011 - 13:32

    AvdH:

    Bar, je gaat toch niet alles in Kattuks dialect schrijven straks he?!

  • 08 Maart 2011 - 16:39

    Hahahahahah:

    Arie goed gevonden neef.
    Toch weer tijd voor een quizje.
    Want je ziet ook die oudere weten nog niet alles.
    Want Arie ben jij niet blij dat je geboren ben ??

  • 08 Maart 2011 - 18:07

    AvdH:

    Ja hahaha, 't schilde maar een heel klein stukje;)

  • 08 Maart 2011 - 18:47

    Ome Willem:

    Ben best trots op mijn Arie.
    Ik was na het googelen net als Anton niet verder gekomen dan het Terschellingse popfestival.

  • 09 Maart 2011 - 06:50

    AvdH:

    Even voor de duidelijkheid. Ik google niet. Dit is natuurlijk pure kennis.

  • 09 Maart 2011 - 08:12

    Fred Internet:

    Maar ik wel!

  • 09 Maart 2011 - 16:39

    Barry:

    Ome Willem bedankt, eindelijk is wat terug van onze belasting centen!!!
    Snap je ?

  • 09 Maart 2011 - 19:53

    Kees Taal:

    ehhhh Bar, om ff op die stoel terug te komen voor Anton, ik heb er een die is 53,4. Net tekort dus. Ja, afzagen gaat wel maar bijplakken niet zo goed.
    Jullie moeten er alles aan doen om Anton te faciliteren want hij is goud waard voor jullie. Buiten al zijn andere kwaliteiten is hij gewoon zo productief en meewerkend voor jullie, niet onderschatten he!
    Kus, voor Dees (niet voor jou Bar) en maak er een goed nachtje van.

  • 09 Maart 2011 - 20:55

    Zeevalk:

    Ome Kees,
    niet teveel opscheppen hoor. Ook ik heb dingen die anderen mischien niet aanstaan en krijg daar maar kapsones van, dat past niet bij de Roggen en Rogjes.
    Is jouw stoel niet van het Spartaanse type, ik bedoel zit er bijvoorbeeld bekleding op etc.ect. want ik heb nu een exemplaar wat dienst heeft gedaan in de Gevangenpoort...
    Mijn voorstel is, neem hem gewoon mee, kunnen mijn leerlingen zittend meekijken hoe dat nettenbouw in zijn werk gaat. Want dat kunstje moeten meerdere mensen gaan leren. Bij overweldigend succes kopen we er een tweede machine bij en gaan we leveren aan de hele vloot om toch een inkomen te genereren voor die VOF de kunst of zoiets...

  • 10 Maart 2011 - 05:31

    Ome Willem:

    Heren,heren,heren,jullie gaan toch niet te gek steken met "mijn"stoel ?Er zijn van te voren eisen gesteld aan deze stoel : hij moest Anton kunnen torsen ( kan hij met gemak , zelfs als ik met Anton op schoot zit om het naaien van de netten onder de knie te krijgen,geeft deze stoel geen krimp)--liever geen armleuningen (heeft hij niet)--ongeveer 53,5 cm hoog (zelfs in hoogte verstelbaar,zodat ook anderen er gebruik van kunnen maken)Oke,Anton heeft een punt,hij loopt kans schrale billetjes te krijgen van de harde stoelzitting,maar er wordt door de damescontactgroep van Ons Centrum gewerkt aan het maken van een soft-zachte stoelzitting.

  • 10 Maart 2011 - 20:04

    Barry:

    Ome Willem het is een pracht stoel.
    Al kwamen we er vanochtend achter dat, de stoel op de laagste stand 58 cm is. Zodat onze Anton net niet bij de grond komt.
    Daarom bij deze een nieuwe oproep. Wie heeft er een paar schoenen maat 45 met een zool van 4.5 cm dik.

  • 11 Maart 2011 - 06:58

    Schoenen-reus:

    We hebben wel zool-dikte 4 cm maar die van 4,5 moeten per helikopter worden ingevlogen maar onze 'heli ' staat zoals jullie gezien hebben vast op Libische grond!
    (Welke debiel dit weer heeft verzonnen)DIt gaat dus langer duren als gepland en gaat dus van de garantie af!!

  • 11 Maart 2011 - 07:28

    Ome Willem:

    Ik heb wel een paar klompen maat 46.
    Daar kan je oneindig veel houten latten onder spijkeren tot je de gewenste dikte hebt bereikt.

  • 11 Maart 2011 - 08:02

    Gamma Henk:

    Ik zou dan watervast verlijmd multiplex nemen. Deze materiaalsoort is extra sterk en kan een maximale drukkracht aan van wel 300 kN/cm2.
    Moet naar ons idee wel genoeg zijn toch? Ook is het voordeel dat dit watervast verlijmd is. Zo kan er ook gewerkt worden in zogenaamde natte ruimten en agresieve klimaten.

    Met vriendelijke groeten,

    Henk S.
    Gamma Scheveningen

  • 11 Maart 2011 - 08:04

    Gamma Henk:

    Ter info: het is dan voor onder de klompen van Ome Willem! In plaats van de houten latjes die hij voorstelt!

    Henk.

  • 11 Maart 2011 - 09:28

    Tipgever:

    zouden die schoenen ook wat voor jullie tante Co zijn?

  • 11 Maart 2011 - 13:31

    Rudolf Taal:

    Denk dat Wim vd Harst expres die hoge stoel aan Anton heeft gegeven.
    Denk zelf aan een afrekening..
    Maar goed ik kan het natuurlijk mis hebben!!!


  • 11 Maart 2011 - 21:52

    Zeevalk:

    Leuk dat jullie allemaal meedenken om het hoogte probleem op korte termijn op te lossen. Er komen werkelijk fantastische ideen naar voren, maar ik heb een groot lichaam met korte pootjes, en niet alleen dat...
    Deze vrijdagavond besteed aan de zangdienst t.b.v. KIKA in Pr. Julianakerk. Op uitnodiging bij de pijpenblazer gezeten en naar zijn kunsten gekeken en geluisterd. Nou, werkelijk waar, mijn complimenten, dat is echt wel werken en warmlopen. Het colbertje ging toch uit. Het voetenwerk was beter dan van een bokser (nee, niet boxer) licht en soepel en de toetsen beroerd hij zo dat andere toetsen die niet ingedrukt worden in hun enthousiasme mee gaan doen.

  • 12 Maart 2011 - 09:08

    Dees:

    Het was zeker een mooie avond Anton...wat leuk dat je boven hebt gezeten dan zie je het inderdaad eens van een andere kant!
    Dan zat je dus ook vlak bij die meneer op de dwarsfluit?Zat die trompetist er ook nog dan?
    De meisjes vonden het ook erg leuk maar ik was wel blij dat we de kerk uit konden met ze want duurde toch een beetje te lang hahaahhaa
    Fijn weekend nog...

  • 12 Maart 2011 - 14:30

    Zeevalk:

    Ik had wel verwacht dat de kerk meer dan vol zou zitten. Die trompetist stond bij tijd en wijle naast me, maar gaat soms ook wel eens weg, vraag niet wat hij dan gaat doen, want dat weet ik ook niet. Maarten jr was met zijn dwarsfluit doende, eerst aan de ene kant van het orgel, later de andere kant, daar waar ik zat met mijn broer Leen. Zijn vrouw zingt in het Vissersvrouwenkoor, vandaar!
    Zag Barry nog zitten, maar ineens was hij weg. Om 22.30 uur was ik was thuis, dus viel de tijdsduur toch wel mee. Men wilde je nog bloemen aanbieden, maar je was al gevlogen...

  • 12 Maart 2011 - 16:36

    Dees:

    Bar was vergeten Daan de sleutels te geven en stond dus voor de deur.Maar gelukkig had Ome Wim zich over hem ontfermt en hebben ze samen even tv gekeken totdat Bar (die dus uit de kerk was gerend) er weer was.Ikzelf was helemaal niet lekker en stond dus met koorts en alle ellende in de kerk dus ben met de kinderen naar huis gegaan en heb gauw me koffertje opgezocht!!

  • 12 Maart 2011 - 22:16

    Schevenings Toneel:

    Had Barry de kerk niet bijtijds verlaten, om naar de Joris te gaan!!!

  • 13 Maart 2011 - 07:19

    Ome Willem:

    Nee,Barry is zeker niet naar de Joris? geweest.Om 21.00.43 uur verliet hij de kerk en was om 21.02.29 uur bij mij thuis,in een wereldtijd.Ik denk dat hij vandaag een goede kans maakt de CPC te winnen.

  • 13 Maart 2011 - 09:27

    Pieter:


    kzag de SCH-10 voorbij ons stomen kheb er nog wat fotos van gemaakt
    twas wel een takke weer zeg

  • 13 Maart 2011 - 09:47

    Dees:

    leuk Pieter.......die wil ik wel zien!!
    Staat Bar er een beetje goed op?

  • 13 Maart 2011 - 20:23

    Pieter:

    ja ze wouden niet bijdraaien want dan slingerde ze te veel dus ik kon meerendeels de achtekant fotograferen

  • 13 Maart 2011 - 20:53

    Barry:

    Hee Pieter

    Ik vind wel dat je vader soms een grote mond heeft.
    Heb jij daar ook last van?
    En hoe sterk is je vader, wat zijn ze zwakke kanten???
    Ik heb geen hond maar wel een konijn, zal die daar van afschikken.

    Mazzel

  • 14 Maart 2011 - 06:34

    Pieter Tholenaar:

    kzou het niet weten bar
    is de staandewant nog wat?
    en de hondjes doen het ook goed
    en je duiven dan? heb je ze nog allemaal

  • 14 Maart 2011 - 19:32

    Liefhebber:

    laten we weer eens een echte quiz maken,onder de echte Scheveningen Kenners!

  • 14 Maart 2011 - 20:34

    Pieter:

    ja zeker zon quiz waar ik niks van snap

  • 14 Maart 2011 - 20:36

    Dees:

    Nee hoor Pieter...als die quiz er komt dan kan jij met hulp van een hulp-lijn er ook aan mee doen..dat regel ik wel met man-lief!

  • 15 Maart 2011 - 07:59

    Danny:

    Dan geef je hm toch het telefoonnummer van Gerrit Hoek... die is lekker lang van stof ! :P

  • 15 Maart 2011 - 11:29

    TROUWE SITE-BEZOEKER:

    nee maar ben je er weer!!
    van je geloof gevallen HAHAHA

  • 15 Maart 2011 - 15:05

    Danny:

    Ik heb al vaker geschreven hoor... maar niet altijd onder me eige naam... doen er wel meer hier maar ik zeg het gewoon eerlijk ;)

    Maar wanneer is die quiz dan? a.s. zondagavond?
    Ik zal dan wel niet meedoen, dan kenne andere ook eens een keer winnen :P

  • 16 Maart 2011 - 19:31

    Pieter:

    hulp lijn?

  • 16 Maart 2011 - 21:02

    Dees:

    vage Scheveningse kennis????

  • 17 Maart 2011 - 14:58

    Robbert Ten Brink:

    Ja een hulp-lijn!
    Dat heb je vast wel eens gezien in mijn televisieprogramma 'Lotto Weekend Miljonairs'. Dan kan je iemand vragen om hulp om je vraag te beantwoorden.

    Of hebben jullie daar in Tholen alleen nog maar Ned. 1, 2 en 3

  • 17 Maart 2011 - 15:50

    Pieter:

    krijg ik dan ook een paar miljoen als prijs?

  • 21 Maart 2011 - 23:34

    ...:

    Wat is hier gebeurd?

  • 22 Maart 2011 - 08:29

    ->:

    Niks... dat is juist de pest! daarom is het zo stil! Er gebeurd niks

    Wie weet er een leuk onderwerp?

  • 22 Maart 2011 - 15:07

    Dees:

    We missen ome Willem ..die is op werkweek samen met tante Co..
    oh oh het is zo stil in het straatje

  • 24 Maart 2011 - 10:32

    >:

    Tijd voor een quizzzzzzzzzzz

  • 26 Maart 2011 - 11:18

    <:

    gelukkig is het weer bijna de 1e van de maand! dus weer tijd voor een nieuwe blog, en natuurlijk voor wat anders!

  • 01 April 2011 - 21:21

    Rien Van Der Harst:

    Nieuwe maand, nieuwe blog?
    Ha ha, 1 april.

  • 03 April 2011 - 18:45

    Rien R:

    Anton,hoe zit het eigenlijk met de rookwedstrijd op koningendag zat 30april gaat het nog door,doe ment en krijn nog mee?zie je morgen groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Scheveningen

familie

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 843
Totaal aantal bezoekers 117611

Voorgaande reizen:

01 Februari 2010 - 31 December 2010

driegebroeders

Landen bezocht: