Vroger lag de haven pas vol met haringloggers. - Reisverslag uit Scheveningen, Nederland van familie rog - WaarBenJij.nu Vroger lag de haven pas vol met haringloggers. - Reisverslag uit Scheveningen, Nederland van familie rog - WaarBenJij.nu

Vroger lag de haven pas vol met haringloggers.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg familie

03 April 2011 | Nederland, Scheveningen

Wordt er nu meer of minder haring aangevoerd als vroger, moet ik hier hele berekeningen gaan maken. Ik denk dat er mensen zijn die dat veel beter weten als ik.(zoals zoveel dingen natuurlijk) Maar goed er wordt ieder jaar nog 1 miljard kilo haring uit de zee gehaald. En daar bedoel ik de Noordzee mee en al wat noordelijker van ons ligt ongeveer. Als iemand het precies wil weten kan dat geregeld worden. Zouden er 10 haringen in een kilo zitten dan praat je hier over 10 miljard haringen, anders geschreven, 10 000 000 000 harinkies. Daar heb ik er van de week er 5 van op gegeten. Maar goed een gemiddelde logger kon ongeveer 30 last meenemen. Een last is zoals je weet 17 kantjes, dus dat rekensommetje is snel gemaakt. Dus 17 x 30 = 510 kantjes.
Dus hoeveel loggers heb je nodig om dit op te vangen??
Een kantje haring is 100 kilo, als je die dan deelt door die miljard kilo dan heb je 10 000 000 kantjes die er nog steeds jaarlijks uit zee word gehaald. Als je er van uitgaat dat een loggers gemiddeld 10 reizen per jaar deed. Dan is dat rekensommetje snel gemaakt. 10 000 000 kilo: 10 reizen :door 510 kantjes. Dan zie je dat je toch een 1960 haring loggers nodig zal hebben om dit op te vangen, tegen ongeveer 200 schepen nu. Je zal zeggen lekker belangrijk allemaal, maar je heb mensen erbij die zitten dit de hele dag te berekenen. Je kan zelfs nog verder gaan hoeveel Marokkaanse vrouwen je nodig heb om deze haring schoon te maken enz enz enz. Maar ik laat het hier bij, want anders wordt het helemaal een toestand…
Zijn er nog Scheveningse Schollekoppen die nog nooit een schollekop gegeten hebben?Dit kan geregeld worden. In mei zijn ze lekker dik we kunnen dan is scholle koppen gaan bakken op de schuur. En dan kan Leen Rog ons eens leren hoe we dat moeten opeten. Want zeg non is eerlijk je bent toch pas een echte Scheveninger als je een Schollekop gegeten heb.
Even een vraagje : Als ze vroger een haring aan het bakken waren en ze kwamen er eentje stelen (of er een pakken voordat alles gebakken was), hoe heten dat??? Is een echt Schevenings woord!
En noem is 10 dingen op die je op een schip tegen komt die beginnen met de letter L, me twee broers niet meegerekend!!!
De mazzel


  • 03 April 2011 - 20:30

    Rien-r:


    Anton,hoe zit het eigenlijk met de rookwedstrijd op koningendag zat 30april gaat het nog door,doe ment en krijn nog mee?zie je morgen groetjes!

  • 03 April 2011 - 21:38

    Zeevalk:

    Dacht er van de week ook al aan. Men nam in het verleden in begin maart contact met me op, is nu (nog) niet gebeurd. Zal een dezer dagen zelf contat met hen zoeken. Organisatie is in andere handen overgegaan, sinds het sluiten van de firma Schaap. Laat middels deze site weten hoe de vlag er bij hangt.
    Wordt vervolgd.

  • 03 April 2011 - 21:55

    Zeevalk:

    In willekeurige volgorde:
    1 Lamp
    2 Lenspomp
    3 Lijn (vislijn)
    4 Leizijde
    5 Lapje (poets-)
    6 Leesboek
    7 Lasje (in netwerk)
    8 Lijven (drie stuks: Roggen)
    9 Lekkere vis
    10 Lijmert (kwal)
    11 Lengte (en breedte) graden
    12 Likje (borreltje)
    13 Lood (onderpees)
    14 Luchtje (geur van gebruikt staandwant)
    15 Lostuigje (kisten van boord)
    16 Lukkerman
    17 Lulmeier
    18 ...

  • 03 April 2011 - 22:12

    Eline:

    Lampen, laarzen, loopbanden, lijnen, lieren, lood, lepels, linkshandigeboednaald, lantaarn, luik.

    :D

  • 03 April 2011 - 22:13

    Eline:

    oh zeevalk was me voor, ja daar kan ik niet tegen op..

    leuk geprobeerd..

  • 04 April 2011 - 05:38

    Maart Kaja:

    Linkshandigeboednaald leg dat is uit???

  • 04 April 2011 - 08:10

    Eline:

    Dat is hezelfde als een rechtshandige boednaald alleen hou je hem dan in je linkerhand!

  • 04 April 2011 - 17:18

    Zeevalk:

    Open Katwijks Kampioenschap Makreel Roken 2011.
    Op 30 april voor de twaalfde keer is het weer rookfeest in Katwijk.
    Hierbij nodigen wij u van harte uit om de informatieavond bij te wonen. Dat is VRIJDAG 15 april om 19.00 uur in de Volksuniversiteit K&O aan de Sluisweg 16 te Katwijk.
    U krijgt op deze avond een korte introductie over het Katwijks Kampioenschap makreelroken en het bijbehorende wedstrijdregelement,
    Ook is er gelegenheid om extra makrelen bij te bestellen, naast de door de organisatie verstrekte acht wedstrijdmakrelen.
    Mocht u deze avond niet bij kunnen wonen en wilt u toch verzekerd zijn van uw inschrijving voor dit bijzondere evenement dan kunt u bellen naar Wim Guijt 071- 407 60 68 en/of 06- 416 97 035.
    Wij hopen u allen daar te ontmoeten.
    Dus wat let u om mee te doen. Succes is altijd verzekerd!
    Let op, dit is ook de Katwijkse zangavond!

  • 04 April 2011 - 20:12

    Barry :

    Katwijkse zangavond dan kunnen we gelijk door gaan.
    Zal aan Ment vd Harst ook vragen of die zin heb, met ze pappie.
    Die spuiten die makrelen straks met die wonder spuitbus in, moet je maar rekenen.


  • 05 April 2011 - 19:40

    Gerrit:

    Een gestolen haring is toch een Jattertje????

  • 06 April 2011 - 05:57

    .:

    Het is een Jagertje

  • 06 April 2011 - 06:49

    Hoekjeom:

    Wie zit er onder mijn naam te schrijven??!! ik ken daar niet zo goed tegen! HOE IS HET!!

  • 07 April 2011 - 06:49

    Pieter:

    1 luiwagen
    2 lamp
    3 lier
    4 logboek
    5 losgiekje
    6 luie schipper
    7 lekker bed
    8 lekkere stoel(stuurhut)
    9 lekker eten
    10 lol
    11 luik
    12 laarzen
    13 losvalletje
    14 leesband
    15 lenspomp
    16 lepel(om te eten)
    17 licht
    18 laptop
    19 lolbroeken(je moet er maar eens 4 uur mee in een busje zitten dan ken je allemoppen uit scheveningen wel :)
    20 lachen
    21 lier hendel
    22 lier trommel

    als ik er meer weet dan stuur ik ze

  • 07 April 2011 - 23:25

    Scheveninger:

    Hoe is het met KanariePiet ???

  • 10 April 2011 - 09:34

    Pieter:

    ik heb er volgensmij de meeste

  • 11 April 2011 - 08:18

    Maart:

    Hebben jullie Wout Bruin nog gezien.
    Of die in de stront heb gelegen!!

  • 11 April 2011 - 08:59

    Buurman:

    die zittet tog op een kroesboot?

  • 11 April 2011 - 09:18

    Maatje:

    Ik lig dubbel hahahaha echt grappig. Komt me ook wel een beetje bekend voor. Jou niet dan? :) ;) :P

  • 14 April 2011 - 06:44

    Pieter:

    kheb het filmpje niet helemaal gezien maar hijwas redelijk dronken

  • 27 April 2011 - 04:49

    AvdH:

    Ik kan het toch niet laten gebeuren dat er 2 weken niets wordt geschreven.....

  • 27 April 2011 - 10:02

    Danny:

    Ik denk dat iedereen het druk heeft Aai... bijvoorbeeld met het voorbereiden voor de kattukse rookwedstrijd...

  • 27 April 2011 - 15:38

    Zeevalk:

    "Iedereen" druk doende met de Makreelrookwedstrijd?
    Er doen maar 2 Scheveningers mee, Krijn en ik, zei de gek! De rest van de Scheveningers ligt te bakken op het strand en zullen zich verder niet vermoeien...
    Maar goed, kom zaterdag aanstaande naar KATWIJK...
    Wordt vervolgd.

  • 27 April 2011 - 22:55

    Rien:

    ben ik blij dat tie oostelijke wind opgeeft!!

  • 30 April 2011 - 20:31

    Zeevalk:

    De oostelijke wind heeft niet echt geholpen om een beker in de wacht te kunnen slepen. Makrelen waren beslist mooi, kennelijk anderen nog mooier... in Katwijk vandaag.
    Op naar volgend jaar voor de herkansing.

  • 02 Mei 2011 - 17:13

    Rookwedstrijd:

    Moet Barry toch maar weer mee volgend jaar!!!

  • 02 Mei 2011 - 22:07

    Broeder:

    gefeliciteerd Barry met je verjaardag,ik zie je zo wel denk ik,ga je zo roepen dan mag ik er weer lekker in voor paar uurtjes slinger de slinger!

  • 02 Maart 2012 - 13:15

    Sophie:

    mozeskriebel jemig depemig, laten jullie me daarvoor dat hele takke-eind klopen van hot naar her en terug?! het was maar 500 meter hemelsbreed. nou niet meer liegen he, ik word er een beetje overspannen van. hysterische draaikont!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Scheveningen

familie

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 2544
Totaal aantal bezoekers 117615

Voorgaande reizen:

01 Februari 2010 - 31 December 2010

driegebroeders

Landen bezocht: